Riscul de confuzie si de asociere in randul consumatorilor
Marca este definita in art. 3 din Legea 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, ca fiind ‘’un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau a serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane.”
Pornind de la una dintre cele mai importante functii a unei marci, respectiv, functia de diferentiere a produselor si serviciilor, putem intelege de ce riscul de confuzie si de asociere reprezinta una dintre conditiile de baza pe care OSIM o are in vedere in momentul in care accepta sau refuza inregistrarea unei marci.
Riscul de confuzie apare in momentul in care consumatorul mediu considera ca un produs identificat printr-o marca frauduloasa, provine de fapt de la producatorul cunoscut de catre el, intrucat nu poate face distinctie intre doua marci identice sau similare.
Marca, desi are rolul de a diferentia produsele intre ele, in timp, aceasta ajunge sa se identifice chiar cu produsul in sine, in mintea consumatorului.
Asadar, riscul de confuzie reprezinta de fapt confuzia produselor, in randul publicului.
Riscul de confuzie poate fi directa sau indirecta.
- In cazul riscului de confuzie directa, consumatorul cumpara produsul identificat de o marca frauduloasa considerand ca, de fapt, cumpara produsul autentic, facandu-se astfel o inlocuire involuntara a produselor.
- In cazul riscului de confuzie indirecta, consumatorul este constient ca cele doua produse sau sevicii provin de la producatori diferiti, dar considera ca intre acestia exista anumite legaturi economice, financiare sau tehnice.
Aceasta situatie este dezavantajoasa atat pentru producator, intrucat poate fi afectat de publicitatea negativa obtinuta de catre produsele altui producator ce se identifica cu o marca identica cu marca produselor sale, iar pe cale de consecinta si de profitul din ce in ce mai scazut, cat si pentru consumator care cumpara un produs in baza increderii dobandite in marca respectiva, dar, de fapt poate sa cada in capcana achizitionarii unui produs identificat printr-o marca frauduloasa.
In cazul riscului de asociere, consumatorul nu confunda produsele, dar considera ca acestea provin de la acelasi producator.
Riscul de confuzie include si riscul de asociere, in timp ce riscul de asociere poate avea individualitate proprie. In acest sens este si practica OSIM, care respinge cererea de inregistrare a unei marci atunci cand constata existenta doar a unui risc de asociere.
Riscul de confuzie si de asociere reprezinta doar o posibilitate ca doua marci sa fie confundate de catre public, ci nu o certitudine. Avand in vedere, insa, importanta protejarii unei marci in care consumatorul are incredere, OSIM refuza inregistrarea unei marci care doar ar putea sa produca confuzie in randul consumatorilor.

Pentru programari sunati la (+40) 768 75 1577 / (+40) 314 38 1347
E-mail: office@avocatconstantin.ro

avocat avocatura cabinet avocat cabinet avocatura avocatura Romania avocati civil penal muncii familiei comercial divort evacuare mostenire partaj uzucapiune contestatii contracte insolventa pensie de intretinere contract individual de munca avocati avocat Constantin Irina Ioana avocatura avocati avocat asistenta consultanta reprezentare juridica consultatii juridice instanta proces tribunal avocat divort plangere contestatii retrocedari legea legi penal drept comercial drept civil revendicari mosteniri partaj uzucapiune raspundere civila reprezentare in litigii dreptul familiei divort incredintare minor pensii de intretinere dreptul muncii litigii actiuni contestatii jurist juridic daune drepturile omului Cabinet Avocat Constantin Irina Ioana din Bucuresti ofera consultanta si asistenta juridica de specialitate in drept civil dreptul familiei dreptul muncii drept comercial drept penal.